Confessions, viatges i glopades en cru... d'un xef



Fa uns dies vaig finalitzar la lectura del llibre  En crudo: la cara oculta del mundo de la gastronomía d'Anthony Bourdain, quan me n'he adonat que mai abans havia parlat d'aquest xef reciclat en escriptor de la que em considero fan absoluta. Així que procedeixo a esmenar el meu error...

Vaig llegir Confesiones de un chef poc després de la seva publicació en castellà. Sempre m'havia sentit atreta per la gastronomia, però feia un anys havia començat uns cursos de cuina a la vegada que ingressava a la Facultat de Biblioteconomia. Tot em resultava nou, així que la lectura d'en Bourdain va ser un xoc important. Em va sorprendre molt l'anecdotari que llueix el cuiner, trash a matar,  ple de xefs cocainòmans, heroinòmans, borratxos i armats amb ganivets no gaire nets. És un relat apassionant de les seves primeres experiències gastronòmiques a la vida, així com dels seus inicis al món professional de les cuines, la gestió dels restaurants i l'alienació que pateixen aquells que es dediquen al negoci de la restauració. Em va agradar tant que tots els nous llibres que anava publicant, els he llegit amb fruïció.

Viajes de un chef és una travessa per tot el món, com ve explica el subtítol del llibre, a la recerca del menjar perfecte. Bourdain aprofita la fama assolida amb Confesiones de un chef per fitxar per un canal de televisió per cable i vendre'ls un programa sobre viatges i menjar sense tenir en compte els usos gastronòmics preestablerts de la seva audiència potencial, els americans. És un caos endreçat d'experiències culinàries com a comensal, més enllà de refinaments quotidians. Una delícia si a banda de menjar, t'agrada viatjar i experimentar amb nous aliments.

Malos tragos trobarem una recopilació d'articles periodístics sense més nexe en comú que la gastronomia en general, sí que és possible apreciar l'evolució que el xef va patir d'ençà de la publicació del seu primer llibre, en convertir-se en una estrella mediàtica.

En crudo al meu parer és l'hereu natural de Confesiones de un chef perquè repassa amb anècdotes, com sempre en el to directe i políticament incorrecte de Bourdain, el panorama gastronòmic internacional. En aquest darrer volumen, no deixa de tocar ni una sola tecla, cosa que com a lectora interessada en la gastronomia, m'encanta. Des de la moda slowfood, el veganisme, les grans cadenes alimentàries, la bombolla dels restaurants de luxe fins a la seva pròpia figura, tot és qüestionat sense péls a la llengua.

Com a totes les seves obres, Bourdain podria passar per un escriptor de tractats d'antropologia gastronòmica pel seu gran talent per disseccionar el món de la cuina, els restaurants i la gastronomia. La lectura de qualsevol dels seus llibres és amena, irreverent i 100% estimulant. Tant si us interessa la temàtica com si no, us recomano la lectura de qualsevol dels seus llibres perquè passareu una bona estona.

I sembla ser que En crudo serà l'última de les seves confessions culinàries i es passarà a la ficció. Per començar traslladarà el seu realisme brut al manga amb la publicació de Get Jiro una novel·la gràfica salvatge on els comensals es maten, literalment per aconseguir una taula en algun dels restaurants de moda, xefs rivals enfrentats a mort i d'altres que directament arriben a les mans amb els seus clients.
Ja em ve la salivera...

Comentaris

Gemma ha dit…
Per quin ens recomanes començar?
D'entrada m'atrau el de viatges...
Irisibula ha dit…
Gemma, són llibres que es poden llegir independentment, per tant l'ordre seria una mica indiferent. Si et fa patxoca el de viatges, dóna-li canya i ja em diràs què t'ha semblat... :)

Entrades populars